BANAN I ASICS STOCKHOLM MARATHON

Ett maratonlopp är alltid 42 195 meter långt. Banan i ASICS Stockholm Marathon är kontrollmätt enligt de regler som Svenska Friidrotts­förbundet och Internationella friidrottsförbundet fastställt.
Kontrollmätningen är utförd 25 april 2017 av Hugh Jones, AIMS-banmätare från Storbritannien och Mikael Hill från Stockholm. Varje km är markerad med en tydlig skylt.

ETT AV VÄRLDENS VACKRASTE  MARATON

BANKARTA

BANPROFIL

BANAN KILOMETER FÖR KILOMETER

1–5 KILOMETER

1. Lidingövägen – Valhallavägen/Odengatan
Med adrenalinet i topp startar vi på breda Lidingövägen och rundar Stadion, där målet hägrar om knappt 42 kilometer.
Det gäller att inte svänga vänster av gammal ohejdad vana, utan ta höger in på Valhallavägen med sikte mot Odengatan.
Lägg märke till: Lidingövägen hette förr Ropstensvägen, då den gick från Ropstens färjeläge (mot Lidingö) till tullen där dagens Karlaplan är beläget.

2. Odengatan – Odenplan
En härlig nedförsbacke nedför Odengatan fram till korsningen med Sveavägen, där man kan blicka upp mot Odenplan. Vi bra väder är det här en sträcka där det finns gott om stöd från de otaliga uteserveringarna.
Lägg märke till: Ta ett djupt och inspirerande andetag vid Gunnar Asplunds Stadsbibliotek på vår vänstra sida. Det är en världsberömd byggnad som markerar slutpunkten på den klassicistiska epoken. Cylindertoppen på den rektangulära roten påminner om barns lek med klossar!

3. Odenplan – St Eriksplan
Den tuffa uppförsbacken planar ut vid Odenplan och det är dag satt skära igenom hipstriga Vasastan där vintagebutikerna avlöser varandra i lika hög fart som ditt skägg hinner fladdra. Så här långt har vi tagit samma väg som Stockholmsloppet gjorde på 90-talet, den tidens stora halvamaratonlopp. Men strax viker vi av.
Lägg märke till: Innan TV slog igenom drog valdebatterna väldiga folkskaror till Vasaparken på vår vänstra sida, där man odlade potatis under första världskrigets nödår. Duellerna mellan Tage Erlander och Bertil Ohlin 1948 och 1952 påstås ha samlat 50.000 åskådare. De hejade på sina favoriter, likt en fotbollsmatch.

4. St Eriksplan – Kungsholms Strand
Efter Sankt Eriksbron över till Kungsholmen där vi kan blicka på Sportpalatset med den gamla Abba-studion till vänster väntar en härlig skjuts på sex-sju procents lutning ner till Kungsholms Strand. Alla har väl övat på effektiv nedförsbackslöpning?
Lägg märke till: Vi springer bara 100 meter, och det lätt nerför, på Fleminggatan som under flera decennier sprangs i sin fulla prakt åt andra hållet. Det var inte mångas favoritsträcka på andra varvet 37 kilometer in på loppet.

5. Kungsholms Strand – Hornsberg
Den sköna, flacka, löpningen längs med vattnet, mittemot kadetterna på Karlbergs slott, följs av den lätt böljande Hornsbergs Strand.
Lägg märke till: Backen ner till vattnet var obebyggd fram till för hundra år sen. På tioöresängen betade getterna och ner till vattnet gick arbetarna på vägen till Atlas mittemot med vevfärjan.

6-10 KILOMETER

6. Hornsberg – Lindhagensgatan
Under den sjätte kilometern sjunker vi 17 meter längs med Karlbergskanalen och under Essingeleden innan vi svänger vänster in på Lindhagensgatan och lämnar vattnet bakom oss.
Lägg märke till: Vattenstråket som vi följer under ett par kilometer bär fem namn och korsas av sju broar. Det går utmärkt att såväl springa som paddla runt Kungsholmen.

7. Lindhagensgatan – Lindhagensplan
En jungfrulig sträcka som halvmaratonlöparna är välbekanta med. Lindhagensgatan är en rak allé med lätt motlut hela vägen fram till Lindhagensplan.
Lägg märke till: Albert Lindhagen var mannen som planerade Stockholms omvandling från fattig kåkstad till reglerad storstad. Lindhagenplanen 1866 byggde på långa esplanader mot naturen. Bland (de orealiserade) förslagen fanns att Sveavägen skulle bli 70 meter bred och gå från Brunnsviken till Gustav Adolfs Torg.

8. Lindhagensplan – Norr Mälarstrand
Efter att ha rundat Lindhagensplan kommer vi in på välbekanta vägar, ståtliga Norr Mälarstrand längs med Rålambshovsparken.
Lägg märke till: Friherre Åke Rålamb arrenderade området där parken ligger i början på 1700-talet, men trots att han vräktes fick han namnge parken.

9. Norr Mälarstrand – Stadshuset
Paradgatan mot Stadshuset löper längs med Riddarfjärden. Inga skraltiga kajutor tillåts angöra Norr Mälarstrands bryggor. Blåser det motvind? Låt andra stå i fören!
Lägg märke till: Det var här som de första bostadshusen byggdes på Kungsholmen efter att munkarna trängts ut. Längst bort tronar Ragnar Östbergs juvelsmycke till Stadshus. Det byggdes med omsorg. Tegelstenarna är handgjorda kopior av de stenar som det nedbrunna slottet Tre Kronor byggdes med. De Tre Kronorna, Stockholms symbol, pryder också Stadshustornets topp.

10. Stadshuset – Gustav Adolfs Torg
Vi lämnar Kungsholmen för Norrmalm över Stadshusbron till Tegelbacken, trafikkomplexet besjungen av såväl Olle Adolphson som Kent. Tegelbacken är en av de få rytmbrytarna på en annars rekordsnabb första mil.
Lägg märke till: Det nuvarande Operahuset på Gustav Adolfs Torg hade en föregångare vars rivning 1892 har betecknats som ett av de största misstagen i Stockholms byggnadshistoria.

11–15 KILOMETER

11. Gustav Adolfs Torg – Nybroplan
Den högkulturella biten från Operan till Dramaten passerar genom desto mer folkliga Kungsträdgården, källa till ökar adrenalinhalt. Den stimmiga publiken, storstadens höga puls – det är en majestätisk känsla att forsa fram! Men se upp, på den nya banan ska vi ta oss uppför Kungsan.
Lägg märke till: Kungsträdgården är stadens äldsta park, förmodligen anlagd som kålodling på 1400-talet. Det var länge en lustgård omgärdad av murar. Dessa revs först i slutet på 1700-talet och allmänheten fick tillträde till den kungliga marken.

12. Strandvägen
En sträcka som kan kännas ovan för den erfarne Stockholm Marathonlöparen. Vi springer ju i ”fel” riktning! Slappna av, om exakt lika många kilometer (den 23:e till 24:e) kommer vi tillbaks från rätt håll. Du kanske till och med hinner se täten komma springandes från Djurgården på andra sidan trädallén?
Lägg märke till: Det dröjde till Världsutställningen 1897 innan Strandvägen blev framkomlig från Nybroplan till Djurgårdsbron. Paradgatan var innan dess en strandlinje kantad av ruckel. Nybroviken var en stinkande latrin, som ändå nyttjades till att tvätta linne i, och till dricksvatten! Viken gick knappt att segla i, fylld med skräp och vrak, som delvis kom nerför Rännilen, blivande Birger Jarlsgatan.

13. Narvavägen – Karlavägen
Likt tvåans gamla spårvagn har vi tagit oss från Stadshuset till Djurgårdsbron på vår väg mot Karlaplan (se dokumentärfilmen från 1960) Får vi presentera den nya utmaningen? Narvavägen är nästan 600 meter uppförsbacke med ett par, tre procents lutning. Det är perfekt plats att träna backe i under våren! I synnerhet som vi ska återvända hit efter fyra mils löpning.
Lägg märke till: Strama Fältöversten, mellan Karlaplan och Valhallavägen, tillkom i början på 70-talet på den tidigare ”gropen”, som var rena kåkstaden. Karlaplan är inspirerad av Place d’Étoile i Paris och är navet för fem gator. Här låg förut Hökens Port på vars andra sida öppnades Yttersta Mörkret. I hörnet av Narvavägen och Karlavägen blickade Strindberg ut över vidderna, det som återstod av Ladugårdslandet.

14. Karlavägen – Engelbrektsgatan
Karlavägen är den gamla landsvägen, som bland annat hetat Gröna Gatan. Den omvandlades till praktfull esplanad i samband med att Albert Lindhagen ritade om Stockholm 1866 och blev klar 1890. Ta dig tid att beundra det 20-tal skulpturer som finns uppförda längs med gatan, som ”Exalterad Torso”, ”Levande Malm” och ”En Inre Ledning”.
Lägg märke till: Humlegården, som öppnar sig på vår vänstra sida, var Gustaf II Adolfs köksträdgård. Kor leddes fram till 1800-talets slut på Karlavägen till sommarbete på Gärdet. Lungsjuka kom för att dricka direkt från spenarna. Det kallades ”mjölkbrunn”.

15. Engelbrektsgatan – Valhallavägen (vid Artillerigatan)
Vi tar en ny väg upp till Valhallavägen, Engelbrektsgatan. Stadion passeras efter en tredjedel av loppet. Vi faller inte för frestelsen att bryta om vi är trötta och bär på negativa tankar. Alla har svackor under ett maratonlopp. Vi betar av sträcka för sträcka. Närmast fokus är Gärdet, i änden av Valhalla.
Lägg märke till: Fram till mitten av 1700-talet var Norra Djurgården på vår vänstra sida inhägnat med staket med grindvakter, hovjägmästare och skogsvakter. Nu är det ett underbart strövområde som gjord för mjuka långpass. Nya Musikhögskolan har uppstått mittemot Stadion. Det är världens näst äldsta med anor från 1771. Här har man fostrat såväl Jussi Björling som Malena Ernman, Birgit Nilsson som…Peter Jöback!

16–22 KILOMETER

16. Valhallavägen – Gärdet
Den gamla inledande delen av maratonbanan, som nu kommer efter 15 kilometer, sluttar lite snällt ner för hela Valhallavägen. Här kan man spara energi, men samtidigt tjäna på att hålla en aning högre snitt än under hela loppet.
Lägg märke till: I Gustav Adolfsparken mellan Valhalla- och Karlavägen genomfördes de första internationella löpartävlingarna 1891. Dicksonpokalen erövrades av den som vann de 1609 kuperade meterna på en trekantig bana på mindre än fem minuter.

17. Gärdet – Diplomatstaden
Högersvängen från Valhallavägen in på Oxenstiernsgatan leder först till en liten backe upp mot tv-huset, men sen rinner det ner ordentligt på vägen mot Berwaldhallen.
Lägg märke till: Nu flyter vi fram på klassisk mark, Östermalms vagga. I begynnelsen låg här Vädla by, men på 1400-talet anlades en kungsladugård. Länge kallade man det blivande Östermalm för Ladugårdslandet. Kor betade på fälten och svin bökade på åkrarna, fjärran från dagens ambassadpalats i Diplomatstaden.

18. Djurgårdsbrunnsvägen
En tämligen flack sträcka, som dock kan vara utsatt för vinden eftersom Gärdet breder ut sig på vänster sida och Djurgårdsbrunnskanalen på höger.
Lägg märke till: Ladugårdsgärdet var ett exercisfält, i synnerhet under Karl XIV Johans regeringsår i början av 1800-talet. Fältet har krympt med åren, främst på 1930-talet då bostadshus började uppföras. 155 meter höga Kaknästornet bjuder på Stockholms bästa vyer, men när man springer nedanför är det lätt att missa tornet! Och vad är väl 155 meter? Vi ska springa 262 gånger längre!

19. Djurgårdsbrunnsvägen – Manillavägen
Väldigt lättsprunget är det ner till Djurgårdsbrunnsbron – ännu ett tillfälle att sträcka ut på stegen. Ute på Djurgården blir det jobbigare. Här väntar den långa sega backen med tre procents lutning upp mot Manillahemmet, som följs av en kortare men brantare utförslöpa. Nu får vi kämpa för att bibehålla en harmonisk löprytm.
Lägg märke till: Djurgårdsbrunnskanalen grävdes fram 1834. Den gamla farleden hade tidigare pålats igen, för att hindra skepp från att smita förbi tullen vid Blockhusudden. Väl över bron passerar vi på några hundra meters avstånd Gröndal, Gustaf Frödings sista bostad, på vår vänstra sida.

20-22. Djurgårdsvägen
Efter att ha rundat italienska ambassaden vid Oakhill (lyckligtvis på dess nedre sida) planar vägen ut igen. Nu slipper vi uppförsbackar ända fram till Slussen! Men först springer vi förbi ännu en pampig tegelbyggnad på vår vänstra sida, Nordiska Museet på Lejonslätten, innan vi lämnar Djurgården.
Lägg märke till: Halvvägs in i loppet passerar vi Skansen. Artur Hazelius idé om ett friluftsmuseum började med några vaxdockor (som föreställde allmogeliv) och växte successivt från enstaka typiska svenska stugor till hela gårdsmiljöer. Här ryms också en djurpark med huvudsakligen nordiska djur. Skansen har fått efterföljare i många andra länder.

23–27 KILOMETER

23. Djurgårdsvägen – Strandvägen
Det lätta avsnittet kommer precis rätt, när vi har halva loppet kvar kan börja kännas tungt och målet avlägset. Tänk då på att krafterna kan återkomma. En mara består av både toppar och dalar. Och strax tätnar publikleden igen!
Lägg märke till: Här på Valdemarsöns (som Djurgården förr kallades) nordvästra udde anlade Johan III en djurgård. Favoritnöjet på 1600-talet var att hetsa djur mot varandra.

24. Strandvägen – Karl XII:s Torg
Vi är på väg rakt in till Stockholms hjärta, åskådarna blir fler samtidigt som det kan bli löpartåg åt båda hållen över Strandvägen, beroende på vilken fart som man håller.
Lägg märke till: Börja inte springa österut, som bronsgjutne Karl XII pekar mot med nedfälld värja. Statyn sattes upp 1868 bland kravaller och då hade vi inte börjat planera maratonsträckan.

25. Skeppsbron – Slussen
Hur många maratonlopp passerar levande slott? Vi gör det mitt på vår 25:e kilometer, där det har funnits slott i över åtta sekler. Den nuvarande är inte ens 300 år och har 660 fönster på sina 1430 rum.
Lägg märke till: Den första slussen byggdes av holländare på 1600-talet och smordes med smör. Sentida efterföljare ritades av epokernas främsta svenska ingenjörer, Christoffer Polhem på 1700-talet och Nils Ericsson seklet därpå. Nu byggs den femte generationens sluss. Det har alltid varit gott om krogar kring Slussen. Vem saknar inte klassikerna Fläskoset och Mässingstången?

26. Slussen – Bysistorget
En nätt stigning på åtta procent under 250 meter tar oss från Slussen upp till Hornsgatan. Håll blicken uppe och korta ner stegen. Jaga varken medlöpare eller pulsen. Väl framme vid Bysistorget ska vi ner till vattnet igen.
Lägg märke till: Bellman ska ha suttit häktad på Gamla Bysis, i väntan på att någon löste ut hans skulder.

27. Bysistorget – Söder Mälarstrand
Höger in på Torkel Knutssongatan och en lång nedförsbacke till Söder Mälarstrand och Riddarfjärden ger tillbaks alla höjdmeter.
Lägg märke till: Med den första ångmaskinen bland stadens ölmakare och tillgång av is i Riddarfjärden växte Münchenbryggeriet på vår vänstra sida snabbt. Bryggeriet flyttade i början på 70-talet och lokalerna blev viktiga för den svenska proggmusikens framväxt. På vår tävlingsdag spelar The The där.

28–32 KILOMETER

28. Slussen – Stadsgården
Närmaste havskontakten på hela loppet på den här nya kajsträcka där vi springer längs med Franska Bukten och in på Stadsgårdshamnen. Här lanserar vi the Musical Mile med extra högt tryck.
Lägg märke till: Över bergen höger om oss klättrar Katarinahissen och inte längre fungerande Stadsgårdshissen, som kostade sju öre att åka.

29. Stadsgården – Tegelvikshamnen
Vi vänder vid Tegelviksgatan som minner om att det en gång här fanns en vik från Saltsjön. Den fylldes igen på 30-talet för att bygga Stadsgården.
Lägg märke till: En av de bästa utsiktsplatserna på hela banan och i Stockholm är uppe på Fåfängan, på Söders östra spets varifrån man förr bevakade Stockholms inlopp.

30. Folkkungagatan
En tapper stigning avslutar vår tredje mil i riktning WeFo (West of Folkungagatan). Ja, vi har alltså äntrat hipsternas SoFo och passerar minst tre nedlagda biografer, men desto fler biodynamiska skägg.
Lägg märke till: Filmfattigt, men på mindre än 1500 meter kantas banan av runt 30 restauranger likväl som en av våra 17 energistationer.

31. Folkkungagatan – Söderledstunneln
Här pumpar Söder hjärta allt hårdare. Ett par svängar mitt i Bajenland, in och ut på Götgatan förbi Medborgarplatsen.
Lägg märke till: ”Medis” är demonstranternas favorit. Här höll också Anna Lindh sitt sista tal. Ett monument är uppfört i minne av den mördade utrikesministern.

32. Söderledstunneln – Hornsgatan
Vi går in i en tunnel i dubbel bemärkelse. Det korta avsnittet i Söderledstunneln ersätter den tänkta vägen över Götgatan-Högbergsgatan. Ute på Hornsgatan, vid Zinkensdamm, börjar den sista milen. Det är där maran börjar enligt den klassiska inställningen att alt fram dit är en transportsträcka.
Lägg märke till: Så sent som i april lanserades ett förslag att omvandla denna biltunnel till cykelled för att undvika kaoset mellan strosande gångtrafikanter och vindsnabba cyklister i Götgatsbacken.

33–37 KILOMETER

33. Hornsgatan – Högalidsparken
När vi lämnar Zinkensdamm bakom oss och fortsätter vänster in på Lundagatan väntar en ny backe upp till en av banans högsta punkter innan en rejäl nedförsbacke tar oss mot Högalidsparken.
Lägg märke till: Högalidskyrkan är ritad av Ivar Tengbom som senare även stod bakom Konserthuset. De 84 meter höga dubbeltornen syns från stora delar av Stockholm – ett bra riktmärke för den som lätt springer vilse.

34. Högalid – Västerbron
Banans mest utmanande parti som fått namnet THE CLIMB. Såväl vägen upp från Söder som backen ner till Kungsholmen kan sätta käppar i hjulen. Ös inte på uppför eftersom det kostar alltför mycket energi. Rulla lätt nerför utan att vare sig bromsa eller klampa sönder låren.
Lägg märke till: Västerbron bjuder på en av Stockholms vackraste vyer. Till höger ligger Riddarfjärden med Stadshusets silhuett och Riddarholmen som minne av stadens första glansperiod. Till vänster, bortom Långholmens grönska, drar den oromantiska Essingeleden över Mälaren. Vattnen är fyllda av båtar av alla de slag.

35. Västerbron – Rålambshov
Konsten att klara av långlopp består i att försöka hålla en så jämn ansträngningsnivå som möjligt. Efter att ha låtit andra rusa på uppför, kan du nu lugnt hala in dem igen genom att sträcka ut på stegen. Träna i förväg på att landa lätt i branta nedförsbackar annars kan du få problem med låren mot slutet av loppet.

36. Rålambshov – Norr Mälarstrand
Efter att ha rundat Lindhagensplan kommer vi in på välbekanta vägar, ståtliga Norr Mälarstrand längs med Rålambshovsparken.
Lägg märke till: Friherre Åke Rålamb arrenderade området där parken ligger i början på 1700-talet, men trots att han vräktes fick han namnge parken.

37. Norr Mälarstrand – Stadshuset
Paradgatan mot Stadshuset löper längs med Riddarfjärden. Inga skraltiga kajutor tillåts angöra Norr Mälarstrands bryggor. Blåser det motvind? Låt andra stå i fören!
Lägg märke till: Det var här som de första bostadshusen byggdes på Kungsholmen efter att munkarna trängts ut. Längst bort tronar Ragnar Östbergs juvelsmycke till Stadshus. Det byggdes med omsorg. Tegelstenarna är handgjorda kopior av de stenar som det nedbrunna slottet Tre Kronor byggdes med. De Tre Kronorna, Stockholms symbol, pryder också Stadshustornets topp.

38–42 KILOMETER

38. Stadshuset – Kungsträdgården

Se 10./Kungsan

39. Kungsträdgården – Strandvägen

Se 11.

40. Strandvägen – Narvavägen

Se 12.

41. Narvavägen – Karlavägen

Se 13.

42. Karlavägen – Stadion

Sista kilometern börjar segt med motlutet på Sturegatan, men den olympiska avslutningen inne på publikfyllda Stockholms Stadion är gloriös. Det målet är värt hela resan, såväl de 42 kilometer som burit dit på tävlingsdagen, som alla träningsmil som våra ben avverkat på vägen till Stockholm Marathon. Vi gör om det nästa år igen, eller hur?
Lägg märke till: Stadion byggdes till 1912 års olympiska spel. Dessförinnan låg Idrottsparken på samma plats. Stadion är den friidrottsarena i världen där flest världsrekord, 83 för att vara exakt, har slagits genom tiderna. Den internationella stortävlingen Bauhaus-Galan fyller Stadion.

Youtube
Vimeo
Google Maps